På Arken i Ishøj er netop åbnet en udstilling om blomster i kunsten, og blomster…
Creme de la Creme, Designmuseum Danmark, Bredgade, København – 5. maj 2018
Seværdigt og fint
Designmuseet i Bredgade – som tidligere hed Kunstindustrimuseet – er altid seværdigt.
Museet blev etableret i 1895, og formålet var at formidle et kvalitetsbegreb inden for formgivning ved at vise forbilledlige genstande.
Museet flyttede i 1926 til den gamle hospitalsbygning i Bredgade, en 4-længet bygning med en rigtig fin og hyggelig gårdsplads/have imellem bygningerne. Og haven benyttes på skønneste vis til cafeens udeservering (og til Grønnegårdsteatrets forestillinger i sommerperioden).
I den periode, jeg er kommet i ‘Kunstindustrimuseet’/Designmuseet, er der løbende sket både udvikling og fornyelser, ligesom der kontinuerligt altid er særlige udstillinger, der fokuserer på særlige designperioder eller -objekter.
Denne udstilling – Creme de la creme – viser de ypperste genstande, som museet har kunne hente frem af arkiverne: eksklusive internationale mesterværker, dækkende en periode over 500 år – og den er absolut seværdig.
Genstandene – møbler, kunstværker, gobeliner, glas og porcelænsarbejder m.v. – er alle smukke håndværksmæssige udformninger og arbejder, som er så udsøgte og delikate, at det næsten ikke kan begribes, hvordan det har været muligt at frembringe dem uden brug af nutidens maskiner eller anden teknologi.
Jeg fik så meget appetit på at kende mere til genstandenes oprindelse og historie: hvorfra er de købt eller hvordan er de kommet i museets besiddelse, eller hvad var det præcis, der var baggrunden for at museet netop indkøbte genstanden i sin tid … Udstillingen varer til 27. januar 2019, og jeg skal besøge den igen.
Også den eksisterende faste udstilling af design-objekter er skøn, og er også altid seværdig – noget af den har jeg set flere gange før, men der sker løbende rigtig fine fornyelser i præsentationen af den faste udstilling. Der er masser af ny design, dansk design, og væggene er fyldt med skønne, gamle danske plakater og fotostater.
Politikens artikel/anmeldelse af udstillingen Creme de la Creme kan læses her.