På Arken i Ishøj er netop åbnet en udstilling om blomster i kunsten, og blomster…
Tetsumi Kudo på Louisiana, d. 6. juni 2020
Louisiana er ‘open for business’, og efter en super flot og vellykket genåbning (med udvidede åbningstider, super nem booking af adgang (slot-tid), og implementering af ‘seating’ og servering i restaurant (og selvfølgelig brug af håndsprit og publikums sædvanlige udvisning af høflighed og venlighed overfor såvel hinanden som museumsværter)) er der nu en vild/mærkelig/spændende/tankevækkende udstilling med værker af den japanske kunstner, Tetsumi Kudo.
Kudo, der primært var aktiv som kunstner i 60’erne og 70’erne, var barn da atombomberne sprang over Hiroshima og Nagasaki, og civilisationskritik og miljøkamp synes med denne udstilling at have været et omdrejningspunkt for hans kunst.
Værkerne er (i min egen tolkning) kommentarer til materialisme, imperialisme, patriarkatet (i form af forsumpede peniser) og den deraf affødte ødelæggelse af miljøet, af naturen og af menneskene. Alt forkrampet, afstumpet, ulækkert, surt, sumpet, radioaktivt, og tilsat plastik og lukket inde eller sat i bur eller glas.
En morbid satire, og en radioaktiv udstillen af ‘civilationens’ selvdestruktion – med strøm til.
Og de selvlysende blomster i det mørke rum er vildt smukke.
Udstillingen lander i rette tid og på rette sted. På Louisiana, midt i en pandemi, i de samme rum på Louisiana, som nyligt rummede foto-udstillingen af Lauren Greenfield, ‘Generation Wealth’, der også er en kommentar til en civilisation, der er kørt af sporet.
Læs også Louisiana’s egen omtale af udstillingen her, og Politikens anmeldelse af udstillingen her.
Læs også mere om Tetsumi Kudo her.
Just fabulous ..